A MÁV közleménye így szól: a tavaly decemberi menetrendváltást megelőző három hónapban felújítottuk a győri fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszát. Ezen a 29 kilométeren a megfelelő hőmérséklet mellett végezhető utómunkálatokkal fejeződik be a pályarekonstrukció. Április közepétől július elejéig több ütemben, eltérő szakaszokon a szükséges technológiai előírások alapján a leányvállalatunkkal, a MÁV FKG-val közösen vágány- és váltószabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, felsővezeték-karbantartást végzünk, továbbá Biatorbágyon folytatjuk a peronaszfaltozást is június második felében.
Mivel a tavaszi-nyári utómunkálat nem a teljes 29 kilométert érinti egy időben, hanem több ütemre osztva, rövidebb szakaszokon zajlik majd, és egy vágányon mindig fenntartjuk a forgalmat, ezért a vonatok többsége közlekedni fog és a munkálatok miatt nem lesz szükség pótlóbuszok beállítására. Az egyvágányú közlekedés következtében jellemzően az indulási és érkezési idők módosulnak, illetve néhány járat kimarad vagy nem a teljes útvonalán közlekedik.
Ezek a munkálatok az utasok számára már nem járnak olyan kényelmetlenségekkel, mint a tavaly őszi, rendkívüli munkavégzés: a júliusig tartó karbantartás során legfeljebb 5-10 – esetenként 10-20 – perccel hosszabb eljutási idővel kell majd számolni, amiről természetesen előzetes tájékoztatást nyújtunk az utasainknak.
A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon a karbantartás első fázisában, április 15-től 27-én hajnalig a Biatorbágy és Herceghalom közötti munkálatok érintik az S10-es, S12-es és G10-es járatokat.
(A menetrendmódosítás részleteire ide kattintva ugorhat.)
A tavaly ősszel elvégzett felújítás eredményeképpen Biatorbágy és Szárliget között már megbízhatóbbá vált a vonatforgalom, ám ahhoz, hogy az ország egyik legfontosabb közlekedési ütőerén tartós eredményt érjünk el, javuljon a megbízhatóság, pontosabbak legyenek a vonatok, az előírt utómunkálatokat el kell végeznünk. Ezek jelentős része a megfelelő hőmérséklet mellett kivitelezhető, ugyanis a hézagnélküli vágányok kialakítását, hegesztését úgy kell végrehajtani, hogy az úgynevezett semleges hőmérsékleti zónában, azaz +15 és +28 Celsius-fok között legyen, ezért kerül sor ezekre tavasszal és nyáron.
Április 15-től június 27-ig jellemzően 2-3 hetes ütemekre bontva az egyes állomások (Biatorbágy–Herceghalom, Bicske–Szárliget, Herceghalom–Bicske) közötti nyíltvonalon végezzük el a vágány-, illetve váltószabályozásokat, a 2023 őszén épített új hézagnélküli vágányok ún. lélegeztetését, a szabványos semleges hőmérséklet kialakítását. Ekkor mindig csak egy vágányon végzünk munkálatokat, a másik vágányon fenntartjuk a vonatközlekedést, ám ez egyaránt érinti a nappali és éjszakai belföldi, valamint a nemzetközi vonatokat is. A menetrendi változásokról részletesen lentebb írunk.
A felsővezetéki hálózaton a hosszláncokat cseréljük azon szakaszokon, ahol a felsővezetéket az őszi munkák során meg kellett bontani, de természetesen elvégezzük a felsővezetékek vizsgálatát és időszakos karbantartását is. A vezetékcserékre éjszakai vágányzárak során kerül sor.
Május 10. és június 20. között Bicske alsó megállóhely közelében megoldjuk a korábban keletkezett vízelvezetési hiányosság okozta alépítményi problémát. Mintegy 400 méteren jelenleg még 40 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, menetidőben viszont ez csak minimális, néhány tíz másodperces többletet jelent, de a megbízható és biztonságos közlekedés érdekében fontos elvégezni a helyreállítást. Ez idő alatt is egy vágányon közlekednek a vonatok Herceghalom és Bicske között.
Június 21-től július 1-jéig Bicskén és Biatorbágyon a szükséges állomási munkálatokkal fejezzük be a karbantartási folyamatot, amely június 28-tól már csak éjszakai vonatokat fog érinteni. Ezenkívül június második felében pedig befejezzük a biatorbágyi állomáson a 2. és 3. vágány közötti peron aszfaltozását, ekkor ez a peron nem lesz használható.
Az április 15-27. közötti menetrendmódosítás részletei
A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon április 15-től 27-én hajnalig karbantartást végeznek Biatorbágy és Herceghalom, továbbá Ferencváros és Budapest-Kelenföld között, emiatt a következők szerint változik a menetrend.
A további ütemekkel összefüggő változásokról a megszokott állomási és online felületeinken, valamint a MÁVINFORM-on keresztül rendszeresen előre tájékoztatjuk az utasainkat.
Az S12-es vonatok változása
A G10-es vonatok változásai
Az S10-es vonatok változásai