Cél a stabilitás megőrzése, a magyar gazdaság fejlődésének biztosítása és a gyorsforgalmi utak dinamikus fejlesztése - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) az MTI-vel pénteken.
Azt írták, "az elhúzódó ukrán-orosz háború miatt továbbra is jelentős gazdasági károk érik, és rendkívüli kiadások terhelik az európai és ezen belül a magyar gazdaságot és az államháztartást".
Hozzátették: a kormány az ország gazdasági érdekeinek védelmében felülvizsgálta a gyorsforgalmi utak fejlesztése és üzemeltetése tárgyában kötött autópálya-koncessziós szerződést, és - az extrém gazdasági környezetre is figyelemmel - a közlekedésbiztonság, a stabilitás, valamint a gazdaság fejlődésének biztosítása érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntött.
Közölték, a költségvetés tehermentesítése érdekében 2023-ban számos beruházást leállítottak, illetve átütemeztek, ugyanakkor a gazdaság egyik legjelentősebb motorjának számító gyorsforgalmi közúti közlekedés folyamatos fejlődésének kiszámítható biztosítása céljából döntés született az M1-es autópálya Budapest (M0-s autóút) és Bicske közötti szakasza három sávra bővítésének "koncessziós kivitelezési körbe kerüléséről".
"Az M1-es autópálya érintett szakaszának bővítése szükségszerű, az az országos úthálózat egyik legfontosabb szakasza, nélkülözhetetlen szerepe van a kelet-nyugati tranzit- és személyforgalom biztonságos lebonyolításában" - tették hozzá.
A KTK közleményében kiemelte: az M1-es autópálya M0-s és Bicske közötti szakasza közvetlenül kapcsolódik az M0-s körgyűrűhöz, így a dél - az M6-os és M5-ös autópálya felé - és a kelet - az M4-es és M3-as - felé irányuló tranzitforgalom is ezen halad keresztül, és ez kimerítette az útszakaszok teljesítőképességét.
"A kivitelezés elhalasztása, elmaradása a Budapest felé tartó és azt elhagyó regionális, országos és nemzetközi forgalom állandó, súlyos akadályoztatását, ezzel együtt a baleseti statisztika jelentős romlását eredményezte volna" - írták.
Hangsúlyozták: "a szerződésmódosítás a nemzetgazdasági érdekek szem előtt tartásával megnyugtatóan rendezte ezen kérdéseket, amikor a koncesszor általi kivitelezésébe adta az érintett szakasz sávbővítési, valamint az M1-M100-103 különszintű csomóponti rendszer építési és üzemeltetési feladatait".
Közölték, mindezeken túl forgalomtechnikai és -biztonsági, valamint műszaki-kivitelezési szempontok miatt is szükségessé vált a koncessziós autópályaszakaszok sávbővítésének és az új autópályaszakaszok építésének időbeli átütemezése, továbbá a koncessziós szerződésben rögzített, a koncesszortól elvárt szolgáltatási szinteket és a biztonságos közlekedést biztosító úgynevezett közlekedésbiztonsági burkolatfelújítási munkák koncesszor általi elvégzése is.
Kitértek arra, a koncessziós szerződés módosítása biztosítja a gyorsforgalmi utak jövőbeli dinamikus sávbővítését és új autópályák építését, valamint a szolgáltatás magasszintű fenntartását, ezáltal az ország gazdasági fejlődésének dinamikus növekedését.
Az elhúzódó háború okozta, előre nem látható hátrányos következmények ellenére a kormány számára prioritás a gyorsforgalmi utak koncesszió keretében történő dinamikus fejlesztése és magasszintű üzemeltetése - emelték ki.
Arról, hogy az M0-s két törökbálinti csomópontját is felújítják itt írtunk.
(Forrás: MTI)