2024. márc. 28.
Lavender fekvo nagy01
HIRDETÉS
Kerékpárút etyek bia
A térség településeit összekötő kerékpárutak építésére már régóta várnak a környék lakói. Utánajártunk a konkrétumoknak. A cikkből kiderül mi várható a következő években.

A legfontosabbak:

  • A régióban eddig mindössze a kiemelt státuszú 108 km hosszú Budapest – Balaton kerékpárút (BuBa) részeként épült kerékpárút.
  • A Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) már megkezdte egy regionális kerékpáros stratégia tervezését a Budakörnyéki településeken.
  • A Biatorbágyon átmenő bicikliút nyomvonaláról június 26-án tartanak népszavazást.
  • A Páty és Biatorbágy közötti kerékpárút tervezése már folyik, várhatóan a télre készülnek el.
  • A Budakeszit Páttyal összekötő kerékpárút kiépítésének kétütemű engedélyezési és kivitelezési tervét a két érintett település várhatóan a közeljövőben fogja megrendelni.
  • Az elkészült terveket felhasználva térségi kerékpárút hálózat fejlesztése várhatóan elsősorban a TOP Plusz pályázatok felhasználásával történhet majd.

A Zsámbéki-medence kerékpárútjainak kiépítése egyszerre fontos turisztikai és komoly közlekedés-stratégiai kérdés is. A térség idegenforgalmi fejlődésének szempontjából létfontosságú a települések kerékpáros összekötése. Ugyanakkor a kerékpárút-hálózat a budapesti agglomeráció részeként a vasútállomásokra való minél egyszerűbb eljutást is elősegítené, alternatívát jelentve a személyautós közlekedéssel szemben.

A Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) megkezdte a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiára (BAVS-ra) épülő regionális kerékpáros stratégia tervezését, amelynek célja, hogy az agglomerációban javuljanak a kerékpározás feltételei: illetve az agglomerációs településen élők kerékpárral biztonságosan meg tudják közelíteni a legközelebbi vasút, hév-, vagy buszállomást.

A szomszédos települések, illetve a Budapesttel közvetlenül határos települések és a főváros között reális alternatíva a végig biciklin megtett utazás, ezért a stratégiának fontos feladata, hogy az agglomerációs kerékpárút-hálózat is összefüggő rendszert alkosson, és szervesen kapcsolódjon a fővárosi hálózathoz is.

A kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséhez hozzátartozik a tárolás és karbantartás feltételeinek javítása is. A helyzetértékelési és a koncepcióalkotási munkarészek már elkészültek, jelenleg zajlik a stratégia kidolgozása.

A  2020. december 14. és 2021. január 7. között  a „Milyen gyakran kerékpározik?” kérdésre adott válaszok megoszlása. Az online kérdőívre 1062 válasz érkezett, - BÖT tanulmányterv
A 2020. december 14. és 2021. január 7. között a „Milyen gyakran kerékpározik?” kérdésre adott válaszok megoszlása. Az online kérdőívre 1062 válasz érkezett, - BÖT tanulmányterv

A legfőbb célokról

A következő lépcsőfok pedig az engedélyes és kiviteli tervek elkészítése lesz. Ezt követően lehet majd elkezdeni megfelelő forrás esetén a kivitelezést. A stratégia készítése során vizsgálják a Zsámbéki-medence összes településének ingaforgalmi kerékpáros kapcsolatait. A cél, hogy minden kerékpáros, vagy éppen közúti, vasúti projekt egy jól kiérlelt, átfogó kerékpárúthálózati elképzelésbe illeszkedjen, a kerékpárúthálózati célokkal összhangban épüljön meg. A már elkészült és érvényes tervek minden pályázati folyamatban előnyt jelentenek majd.

Kerényi Tamás, a Budapesti Fejlesztési központ regionális fejlesztési projektmenedzsere május elején röviden ismertette a "Kerékpáros Kertváros" regionális kerékpárhálózat fejlesztési stratégiáját Budakeszin. A koncepció elkészítése során a Budakörnyéki Önkormányzati Társulás is részt vállalt a Budamenti települések közti bicikliutak lehetséges nyomvonalának tervezésében.

A koncepciótervezet három legfontosabb célkitűzése:

- az agglomerációs települések és Budapest közötti ingázás elősegítése a vasútra (és másodsorban autóbusz-állomásokra, végállomásokra) való kerékpáros ráhordással,

- a fővároshoz közelebb fekvő agglomerációs települések és Budapest között kerékpárral történő ingázás elősegítése,

- valamint az agglomerációs települések közötti, közlekedési célú kerékpározás elősegítése.

Fontos szempont lesz a tervezésnél, hogy 2,5-5 km-es körzetekben biciklivel biztonságban, bicikliúton megközelíthetőek legyenek az agglomeráció vasútállomásai.

Szinte példa nélküli kihívás a Biatorbágyot Páttyal összekötő 81106 j. ök. utat keresztező M1 autópálya, 1. sz. főút és 1. sz. vasút Füzes-patak menti különszintű keresztezésének együttes megoldása.
Szinte példa nélküli kihívás a Biatorbágyot Páttyal összekötő 81106 j. ök. utat keresztező M1 autópálya, 1. sz. főút és 1. sz. vasút Füzes-patak menti különszintű keresztezésének együttes megoldása.

A konkrét lépésekről

  • A Zsámbéki medencében különböző stádiumban áll jelenleg a kerékpárutak építésének folyamata.
  • Van olyan szakasz, ami már megépült, mint például a Biatorbágy – Etyek kerékpárút. Ez főként annak köszönhető, hogy a szakasz a kiemelt státuszú 108 km hosszú Budapest – Balaton kerékpárút (BuBa) részét képezi. Június 17-én adták át.
  • Vannak olyan szakaszok, amelyek jelenleg tervezés alatt vannak, mint például a Biatorbágyon átmenő bicikliút, aminek nyomvonaláról népszavazást is tartanak június 26-án. Ez szintén a BuBa része lesz.
  • A Páty – Biatorbágy közötti kerékpárút kapcsán Páty Község Önkormányzata a településtől az autópályáig tartó szakaszon már megterveztette a nyomvonalat tanulmányterv szinten. A "Térségi jelentőségű kerékpárutak tervezése" program keretében az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ megbízásából a tanulmánytervet felhasználva elkezdődött a Páty és Biatorbágy közötti kerékpárút tervezése, amely várhatóan jövő év elejére készül el. Ezen a szakaszon szinte példa nélküli kihívás a 81106 j. ök. utat keresztező M1 autópálya, 1. sz. főút és 1. sz. vasút Füzes-patak menti különszintű keresztezésének együttes megoldása.
  • A Budakeszit Páttyal összekötő kerékpárút kiépítésének kétütemű engedélyezési és kivitelezési tervét a két érintett település várhatóan a közeljövőben fogja megrendelni mindkét település a saját közigazgatási határáig finanszírozva.
  • Az elkészült terveket felhasználva térségi kerékpárút hálózat fejlesztése várhatóan elsősorban a TOP Plusz forrás felhasználásával történhet majd.
  • Szintén várható a jövőben a Budakeszi – Budaörs kerékpárút tervezésének elindítása, amelyről a Budakeszi Hírmondó márciusi számában írt Győri Otília polgármester asszony.
  • A Telkit Budakeszivel összekötő kerékpárúttal kapcsolatban Deltai Károly, Telki polgármestere arról tájékoztatta lapunkat, hogy a szakemberek csak sport célú, nem aszfaltozott „erdei kerékpárutat” tudnak elképzelni ezen a szakaszon, amely leginkább Páty, a Pilisi Parkerdő és Budakeszi közigazgatási területén húzódna. Telki komolyan támogatja az ilyen irányú fejlesztést, de ez elsősorban nem rajtuk múlik.
A Biatorbágy – Etyek kerékpárút építése, fotó: Magyar Építő
A Biatorbágy – Etyek kerékpárút építése, fotó: Magyar Építő

Összességében elmondható, hogy jelentősebb kerékpárút eddig a környéken a Balatoni Kerékpárút vonatkozásában, annak részeként készült el.

Mivel azonban az agglomeráció kerékpárhálózatának fejlesztése stratégiai kérdés, azért a Nemzeti Közlekedési Központ, illetve egyéb szervezetek az önkormányzatokat segítve próbálják koordinálni a térség kerékpárútjainak tervezését.

Ezeknek a költségeit hol az önkormányzatok, hol pedig egyéb állami szervezetek finanszírozzák. A kész tervekkel várhatóan már sikerül majd pályázati forrást találni a következő években.

(Borítóképen a Biatorbágyot Etyekkel összekötő kerékpárút, fotó: magyarepitok.hu)

Legfrissebbek a kapcsolódó kategóriákból

Golyapar 00

Évek óta visszatér sérült párjához a gólyalány - Videó

A 2016 óta a dömösi madármentő parkban élő szárnyaszegett gólyához hat éve minden évben visszatér párja, akivel minden évben közös fiókákat nevelnek.
Kamionok M1 23

Két kamion ütközött Pátynál az M1-esen

A 23-as kilométernél, délután Páty külterületén lezárták a sztráda Győr felé vezető oldalát, mert ráfutásos balesetet szenvedett két nyerges szerelvény.
Asvagyviz szentkiralyi

Az Auchanból vásárolt szénsavmentes vizet hívtak vissza

A március 22-én bármelyik Auchan áruházban vásárolt 1,5 literes, szénsavmentes (rózsaszín kupakos) Szentkirályi ásványvízet, amelynek a lejáratai ideje 21.03.2025, ne fogyasszák el!
Te Szedd FB 2024

Hamarosan elindul az ország legnagyobb önkéntes hulladékszedési akciója

Tizenkettedik alkalommal, a Föld napjára időzítve, április 22-én elindul a TeSzedd!
Lavender allo01
HIRDETÉS

Legfrissebbek a kapcsolódó kategóriákból

Golyapar 00

Évek óta visszatér sérült párjához a gólyalány - Videó

A 2016 óta a dömösi madármentő parkban élő szárnyaszegett gólyához hat éve minden évben visszatér párja, akivel minden évben közös fiókákat nevelnek.
Kamionok M1 23

Két kamion ütközött Pátynál az M1-esen

A 23-as kilométernél, délután Páty külterületén lezárták a sztráda Győr felé vezető oldalát, mert ráfutásos balesetet szenvedett két nyerges szerelvény.
Asvagyviz szentkiralyi

Az Auchanból vásárolt szénsavmentes vizet hívtak vissza

A március 22-én bármelyik Auchan áruházban vásárolt 1,5 literes, szénsavmentes (rózsaszín kupakos) Szentkirályi ásványvízet, amelynek a lejáratai ideje 21.03.2025, ne fogyasszák el!
Te Szedd FB 2024

Hamarosan elindul az ország legnagyobb önkéntes hulladékszedési akciója

Tizenkettedik alkalommal, a Föld napjára időzítve, április 22-én elindul a TeSzedd!
Kutyajo banner
HIRDETÉS
MTI hírfelhasználó MTI hírfelhasználó
Felügyeleti szerv: Felügyeleti szerv: